Sider

onsdag den 6. april 2011

VIDUNDERET: Actifry!

Jeg har fået et nyt vidunder i mit køkken. Frituren er doneret væk til en kammerat og der er kommet et nyt fantastisk redskab i stedet for. En Actifry!





Jeg har kun brugt den et par gange, men den har ikke skuffet - jeg skal bare liiiige finde ud af hvordan jeg laver pommes frites helt perfekte i den, men det kommer nok, der skal jo eksperimenteres med den.

Indtil videre har jeg lavet kyllingemix i den (kyllingbryst skåret i mindre stykker, krydret med olie, salt, peber og paprika, stegt i le actifry - derefter tilsat pommesfrites i le actifry og har ladet det varme færdig heri, serveret med ketchup, remo eller hvad man nu lige har lyst til)

Men jeg har også lavet skinkeschnitzler med bønnesalat i den :D.


Paneret skinkeschnitzelstykker i le actifry (nej, ved godt det ikke hedder LE actifry, det lyder bare federe :P)
Ingredienser:
Skinkesnitzel
500 g. skinkesnitzler
1 spsk raspolie
4 spsk rasp
3 spsk mel
1 æg
saft af ½ citron
hakket persille
salt og peber

Fremgangsmåde:
Skær snitzlerne i tern på 20-30 g. og bank dem tynde. Drys salt, peber og citronsaft på begge sider.
Hak persillen fint og pisk det godt sammen med ægget i en skål
Vend først kødet i mel, dernæst i det sammenpiskede æg og til sidst i rasp, indtil det er godt dækket. Vend i rasp igen og lad paneringen sætte sig i en times tid.
Hæld en halv skefuld olie i Actifry. Tilføj skinketern og en halv skefuld olie igen. Brun dem i omtrent 15 minutter.

Grønne bønner med mandler og persille:
250 g. grønne bønner
20 g smuttede mandler, hakket meget groft.
½ spsk olivenolie
1/4 tsk friskrevet citronskal af en økologisk citron
1 spsk friskpresset citronsaft
Hakket frisk bredbladet persille
Salg og friskkværnet sort peber.

Fremgangsmåde:
Rens og klargør de grønne bonner og skær dem i stykker på ca. 2,5 cm. Steg mandlerne i din Actifry i 3 minutter. Svits de grønne bønner med i lidt olie.
Lad det stege i 7 minutter, indtil bønnerne er møre, men sprøde.
Læg bonner og mandler i en serveringsskål. Tilsæt citronskal, citronsaft og persille under omrøring. Smag til med salt og peber. Serveres varmt eller ved stuetemperatur.

Har desværre ikke noget billede af det færdige resultat, men mums det både så godt ud og smagte super godt. Server gerne med en dressing af en art. Den her dag havde jeg været i mit lettere dovne hjørne og købt en creme fraiche og knorrs sommer dressingmix, men den smager altså også bare lækker og frisk

4 kommentarer:

  1. Spændende :-) Har kigget på en actifry flere gange og undret mig over havde den kunne sådan en fætter. Glæder mig til at se hvad du kan finde på at lave i den ;-)

    SvarSlet
  2. Jeg er også spændt på at finde alle de muligheder der er i det her vidunder. Der er mange gode opskrifter i den lille kogebog man får med den, så de skal da prøves af senere :) og det kommer selvfølgelig også herind med tiden.

    SvarSlet
  3. Hejsa :) Jeg har lige delt dit billede og opskrift på facebook... håber det er ok :)
    Du kan se det her: http://www.facebook.com/pages/Actifry-opskrifter/219596311394103

    Selvfølgelig med link til din blog :)
    MVH Mette

    SvarSlet
  4. Bruger du stadig din actifry ? Har du flere opskrifter ?

    SvarSlet